'Čak 80% proizvoda samo jednom upotrijebimo i bacimo. Bacamo trećinu hrane. Proizvodi koje kupimo dolaze u nekoj vrsti ambalaže koja, čim proizvod otpakiramo, postaje otpad. A svaka tona koja umjesto na odlagalištu završi u reciklaži znači poslove i radna mjesta. Kako bi što manje takvog otpada završilo na odlagalištu, već u fazi dizajna ambalaže može se znatno utjecati na smanjenje negativnih utjecaja na okoliš. I to na način da se vodi računa i o dizajnu proizvoda i o dizajnu same ambalaže te nastoji da je bude što manje, da se može reciklirati i da, gdje god je to moguće, bude zelena ambalaža. Time čuvamo okoliš, a istovremeno potičemo razvoj inovacija, modernih tehnologija i zelenih proizvoda' – rekao je ministar zaštite okoliša i prirode Mihael Zmajlović na panelu na temu 'Kako se dizajnira i proizvodi zelena ambalaža i kome je to bitno?' koji je održan danas u Rovinju u sklopu Weekend Media Festivala.
Panel je održan na prostoru na kojemu se u sklopu Weekend Media Festivala nalazi štand Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Štand je izrađen od recikliranog kartona, a reciklirana kupola iznad njega diplomski je rad Marka Fuceka, studenta, a uskoro i diplomiranog dizajnera na Fakultetu arhitekture u Zagrebu. Na štandu su posjetitelji mogli dobiti informacije o održivom razvoju, predstavljeni su ekološki proizvodi, a mogla su se isprobati i tri izložena električna bicikla.
Kako bi pripadnici marketinške i dizajnerske industrije i Weekendom mogli razdvajati otpad, Fond je u suradnji sa komunalnim poduzećem Komunalni servis iz Rovinja postavio i zeleni otok sa spremnicima za odvojeno odlaganje otpadnog papira, plastike, stakla i metala.
Na samom panelu na temu 'Kako se dizajnira i proizvodi zelena ambalaža i kome je to bitno?' uz ministra Zmajlovića su govorili i direktor Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost Sven Müller, suvlasnik agencije Bruketa&Žinić OM Nikola Žinić, kreativni direktor agencije Brigada Damjan Geber i Zlatko Pejić, suvlasnik tvrtke Biovega u kojoj je i lanac trgovina Bio&Bio.
Naglasak je bio na učinkovitom gospodarenju otpadom i resursima te održivoj ambalaži. Takva ambalaža ispunjava osnovne funkcije zaštite, pouzdanosti i dugovječnosti proizvoda, a istovremeno ima manji negativni učinak na okoliš.
To, na primjer, znači da je pogodna za ponovnu upotrebu, proizvedena od recikliranih materijala ili materijala koji se mogu reciklirati, da je proizvedena tehnologijom čiste proizvodnje i najbolje prakse.
'Novi Pravilnik o ambalaži, osim što regulira cijeli sustav gospodarenja otpadnom ambalažom također se svojim odredbama referira i na eko dizajn jer ambalažere obvezuje da u skladu s najbolje dostupnim tehnologijama proizvode ambalažu koju će kasnije moći ponovno uporabiti ili reciklirati. Stoga će Fond u sklopu svojih programa poticati projekte koji promoviraju eko dizajn i stvaranje novih zelenih proizvoda, a što će zasigurno pridonijeti i konkurentnosti našeg gospodarstva' – istaknuo je direktor Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost Sven Müller.
Nikola Žinić, kreativni direktor agencije Bruketa&Žinić OM, rekao je da su pokretanjem brenda Brokula&Ž, u partnerstvu s tvrtkom Lacuna, bili pioniri ekološke odjeće u Hrvatskoj.
'Najveći nam je izazov bio što nismo mogli pronaći stručnog konzultanta na području ekološkog tekstila pa smo učili na vlastitim greškama i pronalazili vlastiti put. Koliku god Hrvatska ima tradiciju u tekstilnoj industriji, ona kaska po pitanju inovacija i ne prati svjetske trendove. Za dizajn ambalaže Brokule&Ž nagrađeni smo na svjetskoj razini upravo u aspektu ekološkog pristupa, a ove godine nas je ugledni Lürzer's Archive od 3000 pozvanih dizajnera ambalaže uvrstio među 200 najboljih na svijetu' – rekao je Žinić.
Damjan Geber, kreativni direktor agencije Brigada, dio Bruketa&Žinić OM grupe, istaknuo je: 'Najekološkiji prostor je onaj koji dobro i dugo radi, koji štedi energiju i resurse, maksimalno iskorištava zatečene elemente prostora, ako se radi o preuređenju, te čije se sirovine mogu reciklirati nakon što prostoru završi životni vijek. Neki «zeleni» materijali i prostori zapravo postaju neekološki bilo da zbog svojih karakteristika primjerice povećavaju troškove transporta ili rasipaju druge resurse ili se zbog loše kvalitete sirovina često moraju popravljati ili preuređivati. Također je ekološki koristiti sirovine iz neposredne okoline, ali nažalost većina se kvalitetnih materijala koji se učestalo koriste u izvedbi mora uvoziti jer se ne proizvode u Hrvatskoj'.
Na panelu je sudjelovao i Zlatko Pejić, direktor tvrtke Bio Zrno i EKO imanja Zrno te suvlasnik tvrtke Biovega u kojoj je i lanac trgovina Bio&Bio.
'Dva su aspekta zelenog poduzetništva. Jedno je konverzija onih koji su onečišćivači okoliša ali koji se prilagođavaju kako bi njihovo poslovanje bilo prihvatljivo za okoliš, a drugi su oni koji u startu kreiraju poslovanje tako da doprinose zaštiti okoliša, smanje ekološki otisak, stvaraju proizvode s ekološkim certifikatom, poput hrane. Upravo zato je cilj kroz Bio&Bio trgovine ponuditi ekološki certificirane cjelovite proizvode, koji prolaze kroz rigorozne kriterije odabira i provjere ekološke kvalitete. Posebice nam je važan fokus na asortimanu ekološkog imanja Zrno na kojem proizvodimo autentične eko proizvode posebnih receptura i pristupa proizvodnji sa ciljem zadržavanja svega što ove proizvode čini pravom živom hranom za današnjeg čovjeka' – rekao je Pejić.