- Objavljeno: 18.12.2023.
Državni tajnik Milatić sudjelovao na ministarskom sastanku Vijeća EU za okoliš
Državni tajnik Ivo Milatić sudjelovao je 18. prosinca na ministarskom sastanku Vijeća EU za okoliš na kojoj je postignut dogovor (opći pristup) o prijedlogu uredbe o ambalaži i ambalažnom otpadu. Glavni cilj prijedloga Uredbe bio je riješiti problem povećanja ambalažnog otpada u EU-u te uskladiti unutarnje tržište i potaknuti kružno gospodarstvo.
Prijedlog Uredbe razmatra cijeli životni ciklus ambalaže te se utvrđuju zahtjevi kojima se nastoji osigurati sigurnost i održivost ambalaže, uz istodoban zahtjev da se sva ambalaža može reciklirati, a prisutnost zabrinjavajućih tvari svede na najmanju moguću razinu. Utvrđuju se i zahtjevi za označivanje kako bi se poboljšalo informiranje potrošača. Prijedlogom se u skladu s hijerarhijom otpada nastoji smanjiti stvaranje ambalažnog otpada utvrđivanjem obvezujućih ciljeva u pogledu ponovne uporabe, ograničavanjem uporabe određenih vrsta jednokratne ambalaže i zahtijevanjem od gospodarskih subjekata da u najvećoj mogućoj mjeri smanje upotrebljenu ambalažu.
Prijedlogom se nastoji osigurati da se ambalaža, kada postane otpad, prikuplja, razvrstava i reciklira u skladu s najvišim mogućim standardom. U tu se svrhu u prijedlogu utvrđuju kriteriji za programe proširene odgovornosti proizvođača i utvrđuju odredbe o gospodarenju otpadom, pri čemu se državama članicama osigurava dostatna fleksibilnost za održavanje postojećih sustava koji dobro funkcioniraju.
Opći pristup poslužit će kao mandat za pregovore s Europskim parlamentom o konačnom obliku zakonodavnog akta.
Druge izmjene o kojima je Vijeće postiglo dogovor uključuju dodatna pojašnjenja o označivanju ambalaže, čime se osigurava da su potrošači dobro informirani o sastavu materijala ambalaže i njezinu pravilnom odlaganju kada postane otpad. Vijeće je također uvelo određenu fleksibilnost kako bi se u obzir uzeli sustavi označivanja koji već postoje u nekim državama članicama.
Nadalje, Vijeće je zadržalo većinu obveza za gospodarske subjekte, izrađivače, uvoznike i distributere kako je utvrđeno u prijedlogu Komisije. Ojačalo je obveze pružatelja logističkih usluga kako bi se osiguralo da proizvođači koji se koriste takvim uslugama ne izbjegavaju svoje obveze proširene odgovornosti proizvođača.
Vijeće je produljilo datum početka primjene uredbe na 18 mjeseci nakon njezina stupanja na snagu.
Održane su rasprave i o Direktivi o praćenju i otpornosti tla te Uredbi o okviru za praćenje otpornih europskih šuma.
Trenutno ne postoji posebno zakonodavstvo EU-a o tlu te predložena Direktiva o praćenju i otpornosti tla sadržava nove koncepte i obveze u pogledu tla. Prijedlog direktive se temelji na ciljevima Strategije EU-a za tlo do 2030. a cilj je postići održavanje tla u zdravom stanju do 2050. Prijedlogom direktive se doprinosi sprečavanju i ublažavanju učinaka klimatskih promjena, povećanju otpornosti na prirodne katastrofe i jamčenju sigurnosti opskrbe hranom.
Uredba o okviru za praćenje otpornih europskih šuma ima za cilj uspostaviti okvir za praćenje šuma na razini EU-a, koji će pružiti informacije o stanju i gospodarenju šumama.
Stranica
Prijedlog Uredbe razmatra cijeli životni ciklus ambalaže te se utvrđuju zahtjevi kojima se nastoji osigurati sigurnost i održivost ambalaže, uz istodoban zahtjev da se sva ambalaža može reciklirati, a prisutnost zabrinjavajućih tvari svede na najmanju moguću razinu. Utvrđuju se i zahtjevi za označivanje kako bi se poboljšalo informiranje potrošača. Prijedlogom se u skladu s hijerarhijom otpada nastoji smanjiti stvaranje ambalažnog otpada utvrđivanjem obvezujućih ciljeva u pogledu ponovne uporabe, ograničavanjem uporabe određenih vrsta jednokratne ambalaže i zahtijevanjem od gospodarskih subjekata da u najvećoj mogućoj mjeri smanje upotrebljenu ambalažu.
Prijedlogom se nastoji osigurati da se ambalaža, kada postane otpad, prikuplja, razvrstava i reciklira u skladu s najvišim mogućim standardom. U tu se svrhu u prijedlogu utvrđuju kriteriji za programe proširene odgovornosti proizvođača i utvrđuju odredbe o gospodarenju otpadom, pri čemu se državama članicama osigurava dostatna fleksibilnost za održavanje postojećih sustava koji dobro funkcioniraju.
Opći pristup poslužit će kao mandat za pregovore s Europskim parlamentom o konačnom obliku zakonodavnog akta.
Druge izmjene o kojima je Vijeće postiglo dogovor uključuju dodatna pojašnjenja o označivanju ambalaže, čime se osigurava da su potrošači dobro informirani o sastavu materijala ambalaže i njezinu pravilnom odlaganju kada postane otpad. Vijeće je također uvelo određenu fleksibilnost kako bi se u obzir uzeli sustavi označivanja koji već postoje u nekim državama članicama.
Nadalje, Vijeće je zadržalo većinu obveza za gospodarske subjekte, izrađivače, uvoznike i distributere kako je utvrđeno u prijedlogu Komisije. Ojačalo je obveze pružatelja logističkih usluga kako bi se osiguralo da proizvođači koji se koriste takvim uslugama ne izbjegavaju svoje obveze proširene odgovornosti proizvođača.
Vijeće je produljilo datum početka primjene uredbe na 18 mjeseci nakon njezina stupanja na snagu.
Održane su rasprave i o Direktivi o praćenju i otpornosti tla te Uredbi o okviru za praćenje otpornih europskih šuma.
Trenutno ne postoji posebno zakonodavstvo EU-a o tlu te predložena Direktiva o praćenju i otpornosti tla sadržava nove koncepte i obveze u pogledu tla. Prijedlog direktive se temelji na ciljevima Strategije EU-a za tlo do 2030. a cilj je postići održavanje tla u zdravom stanju do 2050. Prijedlogom direktive se doprinosi sprečavanju i ublažavanju učinaka klimatskih promjena, povećanju otpornosti na prirodne katastrofe i jamčenju sigurnosti opskrbe hranom.
Uredba o okviru za praćenje otpornih europskih šuma ima za cilj uspostaviti okvir za praćenje šuma na razini EU-a, koji će pružiti informacije o stanju i gospodarenju šumama.