- Objavljeno: 02.08.2024.
Reagiranje Ministarstva gospodarstva na tvrdnje mađarskog ministra vanjskih poslova
Povodom današnje izjave mađarskog ministra vanjskih poslova Petera Szijjartoa kojom je, uslijed odluke Ukrajine da ruskoj kompaniji Lukoil suspendira tranzit nafte prema Mađarskoj i Slovačkoj preko svog teritorija, Republiku Hrvatsku nazvao “tranzitno nepouzdanom zemljom” te neistinitih navoda o povećanju naknada za tranzit nafte i neprovođenju investicija za povećanje kapaciteta naftovoda Janaf-a, Ministarstvo gospodarstva se očituje kako slijedi:
JANAF kontinuirano ulaže u održavanje i sigurnost svog transportno-skladišnog sustava te je u veljači 2023. godine zajedno s predstavnicima MOL Grupe testiran transportni kapacitet naftovoda na dionici prema mađarskoj granici. Utvrđeno je kako se njime mjesečno može transportirati 1,2 milijuna tona sirove nafte te je JANAF u cijelosti u mogućnosti zadovoljiti potrebe rafinerija MOL Grupe u Bratislav i Budimpešti za sirovom naftom.
Nadalje, JANAF dugogodišnjim partnerstvima s najvećim regionalnim i globalnim vertikalno integriranim naftnim kompanijama te naftnim traderima dokazuje svoju pouzdanost i povjerenje.
Navode o podizanju naknada za tranzit nafte JANAF najodlučnije odbacuje jer je riječ o metodologiji izračuna naknada koja uzima u obzir duljinu i razinu iskorištenosti kapaciteta pojedine dionice naftovoda, kao i pregovarački proces te nije vezana uz pravnu osobu. Mađarska strana upoznata je s predmetnom JANAF-ovom metodologijom te nema govora o proizvoljnim izračunima.
Podsjećamo da su odnosi Hrvatske i Mađarske u kontekstu energetskih projekata već bili poljuljani tijekom pripreme za izgradnju LNG terminala na otoku Krku. Unatoč tome što su mađarske tvrtke imale priliku biti s hrvatskim (su)vlasnik, a potom i korisnik terminala, odbili su prvo javni poziv za ulazak u vlasništvo (Call for Equity), a potom i mogućnost inicijalnog zakupa kapaciteta terminala (Open Season). Nakon što je Republika Hrvatska, uz financijsku pomoć Europske Unije, uspješno realizirala projekt, Mađarska je promijenila stav i počela se žaliti na dostatnost kapaciteta terminala i transportnog sustava plinovoda te cijena (tarifa) korištenja istih. Ironično, dvije najveće mađarske tvrtke sada su najveći zakupci kapaciteta LNG terminala i to do 2037. godine i uredno plaćaju iste tarife kao i svi drugi korisnici. Stoga je izjava Szzijjartoa kako bi obustava isporuke nafte s istoka ostavila Mađarsku i Slovačku „na milost i nemilost nepouzdane tranzitne zemlje“ suluda i krajnje besmislena.
Ove situacije podsjećaju nas na nepredvidljivo i kontradiktorno ponašanje Mađarske u pitanjima energetske suradnje. Umjesto stvaranja nepovjerenja i konflikta, potrebno je fokusirati se na zajedničke ciljeve koji će donijeti koristi obim zemljama i regiji u cjelini. Stabilna i pouzdana energetska suradnja ključna je za sigurnost i prosperitet svih uključenih strana.
Zaključimo, JANAF je u potpunosti tehnički i organizacijski spreman pružiti srednjoeuropskim rafinerijama opskrbu dovoljnih količina nafte za rad u punom kapacitetu, a Republika Hrvatska je i ostaje pouzdana tranzitna zemlja koja dosljedno ispunjava svoje međunarodne obveze i doprinosi energetskoj stabilnosti, kako Hrvatske tako i drugih zemalja, a u konačnici i same Europske unije. Snažna energetska infrastruktura Hrvatsku čini solidno pozicioniranom i u pogledu energetske sigurnosti. Hrvatska je zemlja s ogromnim potencijalima za energetska i druga ulaganja, što je dokazano brojnim uspješnim projektima i suradnjama s međunarodnim partnerima.
Pozivamo Mađarsku da se suzdrži od daljnjih neosnovanih optužbi i iznošenja neistina te da se vrati konstruktivnom dijalogu u interesu obostranog prosperiteta i energetske sigurnosti te u konačnici energetske neovisnosti.
Stranica
JANAF kontinuirano ulaže u održavanje i sigurnost svog transportno-skladišnog sustava te je u veljači 2023. godine zajedno s predstavnicima MOL Grupe testiran transportni kapacitet naftovoda na dionici prema mađarskoj granici. Utvrđeno je kako se njime mjesečno može transportirati 1,2 milijuna tona sirove nafte te je JANAF u cijelosti u mogućnosti zadovoljiti potrebe rafinerija MOL Grupe u Bratislav i Budimpešti za sirovom naftom.
Nadalje, JANAF dugogodišnjim partnerstvima s najvećim regionalnim i globalnim vertikalno integriranim naftnim kompanijama te naftnim traderima dokazuje svoju pouzdanost i povjerenje.
Navode o podizanju naknada za tranzit nafte JANAF najodlučnije odbacuje jer je riječ o metodologiji izračuna naknada koja uzima u obzir duljinu i razinu iskorištenosti kapaciteta pojedine dionice naftovoda, kao i pregovarački proces te nije vezana uz pravnu osobu. Mađarska strana upoznata je s predmetnom JANAF-ovom metodologijom te nema govora o proizvoljnim izračunima.
Podsjećamo da su odnosi Hrvatske i Mađarske u kontekstu energetskih projekata već bili poljuljani tijekom pripreme za izgradnju LNG terminala na otoku Krku. Unatoč tome što su mađarske tvrtke imale priliku biti s hrvatskim (su)vlasnik, a potom i korisnik terminala, odbili su prvo javni poziv za ulazak u vlasništvo (Call for Equity), a potom i mogućnost inicijalnog zakupa kapaciteta terminala (Open Season). Nakon što je Republika Hrvatska, uz financijsku pomoć Europske Unije, uspješno realizirala projekt, Mađarska je promijenila stav i počela se žaliti na dostatnost kapaciteta terminala i transportnog sustava plinovoda te cijena (tarifa) korištenja istih. Ironično, dvije najveće mađarske tvrtke sada su najveći zakupci kapaciteta LNG terminala i to do 2037. godine i uredno plaćaju iste tarife kao i svi drugi korisnici. Stoga je izjava Szzijjartoa kako bi obustava isporuke nafte s istoka ostavila Mađarsku i Slovačku „na milost i nemilost nepouzdane tranzitne zemlje“ suluda i krajnje besmislena.
Ove situacije podsjećaju nas na nepredvidljivo i kontradiktorno ponašanje Mađarske u pitanjima energetske suradnje. Umjesto stvaranja nepovjerenja i konflikta, potrebno je fokusirati se na zajedničke ciljeve koji će donijeti koristi obim zemljama i regiji u cjelini. Stabilna i pouzdana energetska suradnja ključna je za sigurnost i prosperitet svih uključenih strana.
Zaključimo, JANAF je u potpunosti tehnički i organizacijski spreman pružiti srednjoeuropskim rafinerijama opskrbu dovoljnih količina nafte za rad u punom kapacitetu, a Republika Hrvatska je i ostaje pouzdana tranzitna zemlja koja dosljedno ispunjava svoje međunarodne obveze i doprinosi energetskoj stabilnosti, kako Hrvatske tako i drugih zemalja, a u konačnici i same Europske unije. Snažna energetska infrastruktura Hrvatsku čini solidno pozicioniranom i u pogledu energetske sigurnosti. Hrvatska je zemlja s ogromnim potencijalima za energetska i druga ulaganja, što je dokazano brojnim uspješnim projektima i suradnjama s međunarodnim partnerima.
Pozivamo Mađarsku da se suzdrži od daljnjih neosnovanih optužbi i iznošenja neistina te da se vrati konstruktivnom dijalogu u interesu obostranog prosperiteta i energetske sigurnosti te u konačnici energetske neovisnosti.