Liberalizacija tržišta usluga
Liberalizacija tržišta usluga ima cilj poduzetnicima olakšati poslovanje na hrvatskom i europskom unutarnjem tržištu. Takva regulatorna reforma otvara prostor za povećanje gospodarske aktivnost i produktivnosti.
Ključan pokazatelj rezultata ove reforme je preko 300 provedenih mjera u 50 uslužnih djelatnosti i profesija. Time je ostvaren cilj određen kroz NPOO i nacionalne programe reformi.
Institucionalni okvir
Institucionalni okvir koji uređuje pravo poslovnog nastana i slobodu pružanja usluga dijele sve države Europskog gospodarskog prostora (EU+EFTA) kroz Ugovor o funkcioniranju Europske unije (članci 49.-61.). Navedeni okvir za slobodno tržište usluga konkretnije uređuje Direktiva o uslugama koja je prenijeta kroz horizontalni Zakon o uslugama.
Liberalizacija tržišta usluga provodi se na razini Europske unije i shodno specifičnim reformskim preporukama u okviru Europskog semestra. Uz to, u okviru skupine Single Market Enforcement Taskforce (SMET) Europska komisija i države članice dogovaraju inicijative za uklanjanje prekograničnih prepreka slobodi pružanja usluga i poslovanju na unutarnjem tržištu, što je važno i za hrvatske izvoznike.
Centar unutarnjeg tržišta EU
Centar unutarnjeg tržišta EU pruža podršku lakšem pristupu europskom tržištu objedinjavajući niz institucionalnih alata koje koriste sve EU/EGP države - sve na jednom mjestu. Pritom se koriste dva alata za administrativnu podršku lakšem pokretanju poslovanja i pristupu tržištu usluga:
Jedinstvena kontaktna točka za usluge pruža niz informacija o pokretanju poslovanja na hrvatskom tržištu usluga (registracija poslovnog nastana, sloboda pružanja usluga, uvjeti za obavljanje djelatnosti i dr). Dostupan je i pristup na EUGO mrežu koja i hrvatskim izvoznicima odgovara na pitanja kako poslovati u Europskoj uniji te posebice u pojedinim državama članicama. Međuresorno se nastavlja provoditi dodatno pojednostavljenje i digitalizacija procedura ishođenja odobrenja za pojedine uslužne djelatnosti. Jedinstvena kontaktna točka za usluge (i Kontaktna točka za proizvode) predstavlja uslugu podrške korisnicima kroz Jedinstveni digitalni pristupnik (Single Digital Gateway). To je europski projekt koji su sve države članice u suradnji s Europskom komisijom razvile putem portala Vaša Europa, gdje se nalaze poveznice na niz regulatornih i administrativnih informacija za poduzetnike i građane.
Informacijski sustav unutarnjeg tržišta (IMI) je zajednički europski elektronički sustav koji služi za prekogranično obavješćivanje o (ne)opravdanosti regulatornih zahtjeva za tržište usluga, kako bi se sprječavala neopravdana ograničenja slobode pružanja na hrvatskom odnosno europskom tržištu. Uz to, IMI služi za brze prekogranične administrativne provjere podataka vezane uz različita područja, čime se izbjegava prekomjerna birokracija i smanjuju čekanja odgovora od administracije.
SERVICES MARKET LIBERALIZATION IN CROATIA
Services market liberalization aims to facilitate business operations in the Croatian and the European internal market. Such regulatory reform can increase economic activity and productivity.
A key result indicator is more than 300 implemented measures in approximately 50 service activities and professions.
Institutional framework
The institutional market framework, which regulates the right of establishment and freedom to provide services, is shared by all countries of the European Economic Area (EU+EFTA) through the Treaty on the Functioning of the European Union (Articles 49-61). The mentioned framework is more specifically regulated by the Services Directive, which is transposed to the national legislation by the horizontal Services Act.
A free market for goods and services, i.e., removing barriers to business in the Croatian and European markets, is important for Croatian exporters.
EU Internal Market Centre
The EU Internal Market Centre facilitates easier access to the European market by integrating several tools commonly used by EU/EEA countries, all in one place. There are two tools used for administrative support for an easier start of a business and easier access to the services market:
Point of Single Contact for services provides information on starting a business in the Croatian services market (starting a business, freedom to provide services, sectoral requirements, and so on). Access to the EUGO network provides exporters with answers on how to do business in the European Union, especially in a specific Member State. Additional simplification and digitalization of procedures for obtaining licenses in service sectors are continuously carried out across many sectors. Point of Single Contact for services (and the Product Contact Point) represents a user support service via the Single Digital Gateway. This is a European project developed by all Member States in cooperation with the European Commission via the Your Europe platform, with links to regulatory and administrative information for citizens and entrepreneurs. This way, a simple search for information is available.
Internal Market Information System (IMI) is a joint European electronic system that targets cross-border notification on (un)justified regulatory requirements for the services market and unjustified barriers to freedom to provide services in Croatian or European markets. Furthermore, the IMI also serves to facilitate cross-border administrative verification of data related to different areas relevant to the internal market. In this manner, red tape is avoided.
Ključan pokazatelj rezultata ove reforme je preko 300 provedenih mjera u 50 uslužnih djelatnosti i profesija. Time je ostvaren cilj određen kroz NPOO i nacionalne programe reformi.
Institucionalni okvir
Institucionalni okvir koji uređuje pravo poslovnog nastana i slobodu pružanja usluga dijele sve države Europskog gospodarskog prostora (EU+EFTA) kroz Ugovor o funkcioniranju Europske unije (članci 49.-61.). Navedeni okvir za slobodno tržište usluga konkretnije uređuje Direktiva o uslugama koja je prenijeta kroz horizontalni Zakon o uslugama.
Liberalizacija tržišta usluga provodi se na razini Europske unije i shodno specifičnim reformskim preporukama u okviru Europskog semestra. Uz to, u okviru skupine Single Market Enforcement Taskforce (SMET) Europska komisija i države članice dogovaraju inicijative za uklanjanje prekograničnih prepreka slobodi pružanja usluga i poslovanju na unutarnjem tržištu, što je važno i za hrvatske izvoznike.
Centar unutarnjeg tržišta EU
Centar unutarnjeg tržišta EU pruža podršku lakšem pristupu europskom tržištu objedinjavajući niz institucionalnih alata koje koriste sve EU/EGP države - sve na jednom mjestu. Pritom se koriste dva alata za administrativnu podršku lakšem pokretanju poslovanja i pristupu tržištu usluga:
Jedinstvena kontaktna točka za usluge pruža niz informacija o pokretanju poslovanja na hrvatskom tržištu usluga (registracija poslovnog nastana, sloboda pružanja usluga, uvjeti za obavljanje djelatnosti i dr). Dostupan je i pristup na EUGO mrežu koja i hrvatskim izvoznicima odgovara na pitanja kako poslovati u Europskoj uniji te posebice u pojedinim državama članicama. Međuresorno se nastavlja provoditi dodatno pojednostavljenje i digitalizacija procedura ishođenja odobrenja za pojedine uslužne djelatnosti. Jedinstvena kontaktna točka za usluge (i Kontaktna točka za proizvode) predstavlja uslugu podrške korisnicima kroz Jedinstveni digitalni pristupnik (Single Digital Gateway). To je europski projekt koji su sve države članice u suradnji s Europskom komisijom razvile putem portala Vaša Europa, gdje se nalaze poveznice na niz regulatornih i administrativnih informacija za poduzetnike i građane.
Informacijski sustav unutarnjeg tržišta (IMI) je zajednički europski elektronički sustav koji služi za prekogranično obavješćivanje o (ne)opravdanosti regulatornih zahtjeva za tržište usluga, kako bi se sprječavala neopravdana ograničenja slobode pružanja na hrvatskom odnosno europskom tržištu. Uz to, IMI služi za brze prekogranične administrativne provjere podataka vezane uz različita područja, čime se izbjegava prekomjerna birokracija i smanjuju čekanja odgovora od administracije.
SERVICES MARKET LIBERALIZATION IN CROATIA
Services market liberalization aims to facilitate business operations in the Croatian and the European internal market. Such regulatory reform can increase economic activity and productivity.
A key result indicator is more than 300 implemented measures in approximately 50 service activities and professions.
Institutional framework
The institutional market framework, which regulates the right of establishment and freedom to provide services, is shared by all countries of the European Economic Area (EU+EFTA) through the Treaty on the Functioning of the European Union (Articles 49-61). The mentioned framework is more specifically regulated by the Services Directive, which is transposed to the national legislation by the horizontal Services Act.
A free market for goods and services, i.e., removing barriers to business in the Croatian and European markets, is important for Croatian exporters.
EU Internal Market Centre
The EU Internal Market Centre facilitates easier access to the European market by integrating several tools commonly used by EU/EEA countries, all in one place. There are two tools used for administrative support for an easier start of a business and easier access to the services market:
Point of Single Contact for services provides information on starting a business in the Croatian services market (starting a business, freedom to provide services, sectoral requirements, and so on). Access to the EUGO network provides exporters with answers on how to do business in the European Union, especially in a specific Member State. Additional simplification and digitalization of procedures for obtaining licenses in service sectors are continuously carried out across many sectors. Point of Single Contact for services (and the Product Contact Point) represents a user support service via the Single Digital Gateway. This is a European project developed by all Member States in cooperation with the European Commission via the Your Europe platform, with links to regulatory and administrative information for citizens and entrepreneurs. This way, a simple search for information is available.
Internal Market Information System (IMI) is a joint European electronic system that targets cross-border notification on (un)justified regulatory requirements for the services market and unjustified barriers to freedom to provide services in Croatian or European markets. Furthermore, the IMI also serves to facilitate cross-border administrative verification of data related to different areas relevant to the internal market. In this manner, red tape is avoided.