Informacije o digitalnim sljedovima genetskih resursa (engl. Digital Sequence Information, DSI)

Tijekom proteklih nekoliko godina vodila se međunarodna rasprava o tome treba li i, ako da, na koji način, korištenje informacija o digitalnim sljedovima genetskih resursa (engl. Digital Sequence Information, DSI) podlijegati obvezama pristupa i podjele dobiti (engl. Access and Benefit Sharing, ABS), kao što je to slučaj s korištenjem materijalnih genetskih resursa. Glavni forum za raspravu bila je Konvencija o biološkoj raznolikosti (CBD).  

Petnaesti sastanak Konferencije stranaka CBD-a (COP-15), koji je održan u Montrealu, Kanada, u prosincu 2022. godine, u Odluci 15/9 uspostavio je multilateralni mehanizam za dijeljenje dobiti od korištenja DSI, s globalnim fondom za dijeljenje dobiti. Utvrđen je daljnji proces za raspravu o modalitetima i detaljima multilateralnog mehanizma za DSI. Ad hoc otvorena radna skupina za dijeljenje dobiti od korištenja DSI u okviru CBD-a (engl. Ad Hoc Open-ended Working Group on Benefit-sharing from the Use of Digital Sequence Information on Genetic Resources, OEWG-DSI) odigrala je ključnu ulogu u ovom procesu. Konačni dokument (nacrt preporuke) posljednjeg sastanka OEWG-DSI još uvijek je imao jako puno teksta u zagradama, što je značilo da nije postignut dogovor, te se o njemu moralo dalje pregovarati tijekom Šesnaestog sastanka Konferencije stranaka (COP-16). 

COP-16 koji je održan u Caliju, Kolumbija, krajem 2024. godine, usvojio je odluku o DSI (Odluka 16/2), koja se sastoji od glavnog dijela, Dodatka s modalitetima operacionalizacije i šest Priloga uz Dodatak. Glavni dio odluke usvaja modalitete multilateralnog mehanizma (MLM) za poštenu i pravičnu podjelu dobiti od korištenja DSI, uključujući globalni fond. Također utvrđuje da će fond MLM-a biti poznat kao Cali fond za poštenu i pravičnu podjelu dobiti od korištenja DSI. 

Što se tiče modaliteta MLM-a, članak 1. Dodatka objašnjava da MLM pokriva DSI koji: 

1) je javno dostupan u skladu s nacionalnim zakonodavstvom;  

2) nije podložan međusobno dogovorenim uvjetima (engl. Mutually Agreed Terms, MAT) utvrđenim u trenutku pristupa genetskim resursima iz kojih DSI potječe; 

3) ne potpada pod druge međunarodne instrumente ABS-a.  

 

Članak 3. Dodatka navodi da korisnici DSI u sektorima koji imaju izravnu ili neizravnu korist od korištenja DSI u svojim komercijalnim aktivnostima, trebaju dati dio svog profita ili prihoda globalnom fondu, u skladu sa svojom veličinom. Korisnici koji prelaze najmanje dva od tri praga (ukupna imovina: 20 milijuna američkih dolara; prodaja: 50 milijuna dolara; i dobit: 5 milijuna dolara) trebali bi pridonijeti Cali fondu 0,1 posto svojih prihoda ili 1 posto dobiti, kao indikativnu stopu. Popis sektora kojima takvi korisnici mogu pripadati nalazi se u Prilogu I. Dodatka. Članak 5. Dodatka kaže da se članak 3. ne odnosi na subjekte koji, iako djeluju u sektorima navedenim u Prilogu I., ne koriste izravno ili neizravno DSI, dok članak 9. jasno navodi da se od subjekata koji upravljaju javnim bazama podataka te javnih istraživačkih i akademskih institucija ne očekuje da daju novčane doprinose globalnom fondu. Međutim, svi korisnici DSI-ja trebaju dijeliti nenovčane koristi (članak 6. Dodatka). 

Iako odluka nije pravno obvezujuća, stranke CBD-a, ali i države koje nisu stranke, pozvane su da poduzmu administrativne, političke ili zakonodavne mjere kako bi potaknule korisnike da doprinose Cali fondu (članak 13. Dodatka). Za svaku godinu u kojoj korisnici daju doprinose Fondu u skladu s modalitetima, smatrat će se da su pošteno i pravično podijelili novčanu dobit koja proizlazi iz korištenja DSI-ja u okviru MLM-a i dobit će potvrdu. Ova potvrda isključuje korisnika od bilo kakvog očekivanja dijeljenja daljnjih novčanih koristi od korištenja DSI-ja u okviru MLM-a za tu godinu (članak 15. Dodatka). Članak 18. Dodatka navodi da bi Cali fond trebao podupirati ostvarenje ciljeva CBD-a u zemljama u razvoju, a posebno očuvanje i održivo korištenje bioraznolikosti. Prema članku 21. Dodatka, najmanje polovica sredstava bi se načelno trebala koristiti za potporu autohtonim narodima i lokalnim zajednicama (engl. Indigenous Peoples and Local Communities, IPLC), nastanjenim u zemljama u razvoju, ali i u razvijenim zemljama. Ujedinjeni narodi preko Ureda UN-ovog višepartnerskog zakladnog fonda upravljat će Fondom, pod nadležnošću Konferencije stranaka CBD-a (članak 23. Dodatka). 

Odluka o DSI-ju donesena je na samom kraju COP-16 i bila je to posljednja odluka prije prekida sastanka zbog nedostatka kvoruma. Iako se odluka bavi raznim važnim elementima MLM-a i njegovog fonda, bit će potreban značajan rad između zasjedanja stranaka kako bi MLM i Cali fond postali potpuno operativni. Cilj je da Fond primi doprinose prije COP-17 koji se održava u Armeniji 2026. godine. Također, postupak revizije učinkovitosti MLM-a, uključujući Cali fond, ugrađen je u Odluku 16/2. Ova će se revizija održati na COP-18 u 2028. godini i razmotrit će elemente navedene u Prilogu VI. Dodatka Odluci 16/2, uključujući čimbenike relevantne za eventualno dobrovoljnog proširenja MLM-a na genetske resurse u budućnosti. 

Sva eventualna pitanja vezano uz ovu temu možete uputiti na adresu elektroničke pošte gr-abs@mzozt.hr.